MŁODZI I FILM
PRAKTYCZNE
PROGRAM
BRANŻA / MEDIA
ARCHIWUM
KONTAKT
FINA PREZENTUJE

FINA Prezentuje:
Mozaika uniwersalności. Filmy animowane z kolekcji Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”

Studio Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” powstało w 1956 roku jako Studio Filmów Lalkowych w Tuszynie (wcześniejsze Studio Filmów Kukiełkowych „Filmu Polskiego” w Łodzi). Nazwa „Se-Ma-For” została przyjęta w 1961 roku (chociaż niektóre źródła podają rok 1960).

W ramach 60. (lub 61.) rocznicy nadania nazwy Studiu oraz wzmocnienia tegorocznej celebracji jubileuszowej edycji festiwalu Młodzi i Film, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) przygotowała kompilację trzynastu animacji z kolekcji Studia „Se-Ma-For”, które zostały zdigitalizowane i odrestaurowane cyfrowo przez zespół specjalistów FINA.
Większość filmów z programu będzie miała swoją kinową repremierę.
Krótkie formy, różnorodne i intensywne w przekazie, podkreślają wartości życia i relacji z ludźmi.
Wszystkie są zaskakująco aktualne: futurystyczne wizje, żartobliwe metafory, filmy nawiązujące do codziennych czynności i zdarzeń lub głębiej analizujące wybory i życiowe rozterki. W programie znalazły się obrazy artystów różnych pokoleń i środowisk, począwszy od realizatora pierwszego lalkowego filmu animowanego Zenona Wasilewskiego, przez twórców polskiej szkoły animacji Daniela Szczechury, Edwarda Sturlisa i Zofię Wdówkównę-Ołdak, po nagrodzonego Oscarem Zbigniewa Rybczyńskiego czy, kojarzonego z późniejszymi filmami fabularnymi, Andrzeja Kondratiuka. Filmy reprezentują różne techniki – przeważają filmy lalkowe i rysunkowe, ale zobaczymy również wycinanki i rozbudowane kombinacje formalne. Różni twórcy, różne dekady, odmienne formy i tematy, jednak ten sam mistrzowski poziom zapewniający ważne miejsce w historii polskiej animacji oraz światowej kinematografii.





Pan Piórko śni (1949) film lalkowy reżyseria i scenariusz: Zenon Wasilewski, zdjęcia: Zygmunt Kamiński, produkcja: Studio Filmów Kukiełkowych „Filmu Polskiego” w Łodzi [Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For] 11' / prawa i nośnik: FINA/
Wyśniona podróż pewnego urzędnika, który marzy o spełnionej miłości i lepszym życiu z sobą w roli dyrektora. Z powodu „formalistycznej” plastyki film nie podobał się władzom i nie był rozpowszechniany.







Hydraulicy (1961) film lalkowy reżyseria, scenariusz, zdjęcia: Zofia Wdówkówna-Ołdak, animacja: Bolesław Kudrzycki, produkcja: Studio Filmów Lalkowych w Tuszynie [Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For] 12' /prawa i nośnik: FINA/
Parodia usług rzemieślniczych czasów PRL-u, prezentująca niekompetencję hydraulików wezwanych do naprawienia małej
awarii w bloku.






Litera (1962) film rysunkowy realizacja i scenografia: Daniel Szczechura, scenariusz: Andrzej Błasiński, zdjęcia i animacja: Stanisław Śliskowski, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 9' /prawa i nośnik: FINA/
Przewrotna historia zuchwałej kradzieży niezwykle ważnej litery.






Niebezpieczeństwo (1963) film lalkowy reżyseria: Jerzy Kotowski, scenariusz: Jan Czarny, zdjęcia: Eugeniusz Ignaciuk, scenografia: Adam Kilian, animacja: Marian Kiełbaszczak, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 7’ /prawa i nośnik: FINA/
Futurystyczna wizja i ostrzeżenie przed atomowym kataklizmem. Obraz świata, w którym życie przybrało formę mechanicznych kształtów.






Klient nasz pan (1963) film lalkowy reżyseria Zofia Wdówkówna-Ołdak, scenariusz: Maria Zientarowa, zdjęcia: Leszek Nartowski, animacja: Marian Kiełbaszczak, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 11' /prawa i nośnik: FINA/
Satyra na system handlu w Polsce. Historia klienta próbującego zakupić produkty potrzebne jego żonie do upieczenia ciasta drożdżowego.






Kolorowe kłamstwo (1966) film wycinankowy reżyseria, scenariusz, scenografia: Andrzej Kondratiuk, zdjęcia: Wacław Fedak, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 7' /prawa i nośnik: FINA/
Bohater marzy o lepszym życiu, a jego marzenia przybierają kształt kolorowych magazynów.





Człowiek i anioł (1966) film lalkowy reżyseria, scenariusz, animacja: Edward Sturlis, zdjęcia: Leszek Nartowski, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 9' /prawa i nośnik: FINA/
Przewrotna i satyryczna opowieść o człowieku i aniele, którzy zamieniają się rolami.







Schody (1968) film lalkowy reżyseria i scenariusz: Stefan Schabenbeck, zdjęcia: Henryk Ryszka, animacja: Marian Kiełbaszczak, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 8' /prawa i nośnik: FINA/
Metaforyczny obraz ludzkiego życia. Bezimienny bohater przemierza monumentalną konstrukcję złożoną wyłącznie ze schodów.






Rozbitek (1970) film lalkowy reżyseria, scenariusz, animacja, scenografia: Edward Sturlis, zdjęcia: Leszek Nartowski, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 7' /prawa i nośnik: FINA/
Niezwykle aktualna, w epoce selfie i Instagramu, smutna parodia relacji i wartości. Historia rozbitka oczekującego na pomoc na bezludnej wyspie.






Jeśli ujrzysz kota fruwającego po niebie… (1971) film wycinankowy realizacja, scenariusz, scenografia: Daniel Szczechura, zdjęcia: Janusz Tylman, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 6' /prawa i nośnik: FINA/
Żartobliwa, metaforyczna opowieść o sprawach nieosiągalnych, niemożliwych do realizacji. Opowieść o kocie, który marzy o lataniu.






Nowa książka (1975) film kombinowany reżyseria i scenariusz: Zbigniew Rybczyński, zdjęcia: Jerzy Zieliński, Zbigniew Rybczyński, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 11’ /prawa i nośnik: FINA/
Próba przedstawienia zwyczajnego epizodu z życia człowieka w różnych ujęciach i z różnych punktów widzenia.





Media (1980) film kombinowany realizacja: Zbigniew Rybczyński,
produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 2’ /prawa i nośnik: FINA/
Filmowy żart na temat iluzji oraz przenikania się rzeczywistości i filmowych trików.





Pierwszy film (1981) film kombinowany reżyseria, scenariusz, zdjęcia: Józef Piwkowski, scenografia: Aleksander Czekanowski, produkcja: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For 10' /prawa i nośnik: FINA/
Trawestacja filmu braci Louisa i Auguste’a Lumière’ów „Wyjście robotników z fabryki w Lyonie” z 1895 roku.


 

Pokaz odbędzie się w sobotę 19 czerwca o godzinie 17:00 w Kinie Alternatywa i zostanie poprzedzony prelekcją Igi Harasimowicz oraz Eweliny Leszczyńskiej z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.