Z FESTIWALEM MŁODZI I FILM WOŚP GRA JESZCZE DŁUŻEJ!
Pani Ania Orzełek wzięła udział w naszej licytacji, wygrała ją, a teraz przedstawia Wam swoje ulubione debiuty – dokumentalny i fabularny! Sprawdźcie, dlaczego wybrała właśnie „Dziewczyńskie historie” Agi Borzym oraz „Roving Woman” Michała Chmielewskiego.
PANI ANNA ORZEŁEK O SOBIE
Zapalam się do rzeczy i oddaję im w stu procentach. Lubię ludzi tak samo mocno, jak staram się lubić siebie i bycie ze sobą. Pływam na supie, mam rower, który nazywam Królewną, nie znoszę cebuli. Lubię kino i sernik. Na sernik mam uczulenie."
Środa, 12.06, g. 10:30, Sala Kinowa Koszalińskiej Biblioteki Publicznej
DZIEWCZYŃSKIE HISTORIE
Polska 2023 / 62 min
scenariusz, reżyseria i montaż Aga Borzym zdjęcia Kachna Baraniewicz animacja Monika Kuczyniecka dźwięk na planie Aga Borzym, Aleksandra Landsmann udźwiękowienie Marcin Lenarczyk, EarWorks&SoundTravel produkcja Pinot Films producenci Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz producentka nadzorująca Katarzyna Kostecka koprodukcja Fixafilm, CANAL+ , Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy koproducenci Andrzej Łucjanek, Łukasz Ceranka, Magdalena Ulejczyk, Anna Spisz, Michał Kosmala, Aleksandra Leszczyńska, Aga Borzym, Kachna Baraniewicz kierownictwo produkcji Barbara Welbel-Vaknin współfinansowanie Polski Instytut Sztuki Filmowej, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego (Warszawa), Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Jedenastoletnia Jagoda i trzynastoletnia Zuzia to najlepsze przyjaciółki z osiedla. Obydwie zaczynają dojrzewać, a miesiączka, zmieniające się ciało, chłopaki i plany na przyszłość to główne tematy ich rozmów. Nie ma nic lepszego niż czas spędzony z przyjaciółką. Wspólne nocowanki w ogrodzie pod gołym niebem i godziny spędzone na podwórku – nikt nie zrozumie nas tak dobrze jak ona, a w dodatku można z nią porozmawiać o wszystkim. O pierwszych miłościach i relacjach z rodzicami. O postrzeganiu własnego ciała i nadchodzącej pierwszej miesiączce. O szkole i obowiązujących w niej dziwnych zakazach i nakazach. Jagoda i Zuzia są szczere, pełne pozytywnej energii i gotowe zawojować świat. Ten ciałopozytywny i odwstydzający film opowiada o tym, jak to jest być dorastającą dziewczyną, a od rozmów dwóch charyzmatycznych bohaterek nie można się oderwać.
AGA BORZYM
Debiutuje jako reżyserka. Na co dzień zajmuje się montażem i realizacją krótkich form filmowych. Kiedyś przez przypadek została inżynierem. Ukończyła techniki multimedialne na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej oraz fotografię w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W wolnym czasie animuje. Prywatnie mama dwóch chłopców, z niezmiennie dziewczyńską energią.
NAGRODY
Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!, Poznań 2023, Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich Porto/Post/Doc, Porto 2023, Nagroda Nastolatków
PANI ANNA ORZEŁEK O FILMIE
„Dziewczyńskie historie” to przepiękna opowieść o relacjach, dziewczyńskości i o budowaniu stada. O dziewczynach, ale nie tylko dla dziewczyn. To film o złowieszczych wiewiórkach, o krwiożerczych przenośnikach malarii i o pytaniach, które są niezręczne dla dorosłych. O tym, że miłość jest fajna, dopóki nie staje się poważna. O rysunkach na marginesie, miłości do psa, byciu potrzebną i byciu too much. I o tańczeniu poloneza w kostiumach krewetek.
Wtorek, 11.06, 16:30, Kino Kryterium
ROVING WOMAN
Polska, USA 2022 / 95 min
reżyseria i scenografia Michał Chmielewski scenariusz Lena Góra, Michał Chmielewski zdjęcia Łukasz Dziedzic montaż Przemysław Chruścielewski kostiumy Peter Aluuan charakteryzacja Barbara Lameza muzyka Teoniki Rożynek dźwięk Marcin Lenarczyk obsada Lena Góra, John Hawkes, Chris Hanley, Brian McGuire, Ed Mattiuzzi produkcja Amor Vacui Films producentka Lena Góra producenci wykonawczy Wim Wenders, Orian Williams, Edouard Brault koprodukcja Friends With Benefits Studio koproducenci John Hawkes, Marta Lewandowska, Anna Łodej, Wojciech Gostomczyk kierownictwo produkcji Blanka Douglas współfinansowanie Polski Instytut Sztuki Filmowej dystrybucja Galapagos Films
Sara po burzliwej awanturze z chłopakiem traci dom i środki do życia. Zdesperowana kradnie samochód, który staje się jej jedynym schronieniem. Odkrywając jego zawartość, zakochuje się we właścicielu pojazdu i postanawia go odnaleźć. Wyrusza w podróż przez amerykańskie pustkowia, co pozwoli jej przewartościować życiowe pragnienia i priorytety.
MICHAŁ CHMIELEWSKI
Reżyser i scenarzysta. Absolwent reżyserii w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Trzydziestoczterolatek, z wykształcenia fotograf i inżynier. Spędził większą część swojej młodości pracując jako inżynier budownictwa, budując konstrukcje przemysłowe i huty szkła w Arabii Saudyjskiej. W wieku 27 lat wrócił do Polski i został przyjęty, za pierwszym razem, do szkoły filmowej. Jego krótkometrażowe filmy fabularne, dokumentalne i eksperymentalne oraz teledyski były pokazywane na festiwalach na całym świecie i wygrały wiele nagród: Festiwal Młodzi i Film (Nagroda CANAL+ ), Festiwal Kamera Akcja (Nagroda za najlepszy film), Festiwal Long Story Short (Nagroda Publiczności), Autumn in Voronet International Film Festival, Rumunia (Nagroda za reżyserię), The Quarantine Film Festival w Warnie, Bułgaria (Nagroda za najlepszy film).
NAGRODY
Sopot Film Festival, 2023, Wyróżnienie Jury Konkursu Nowe Wizje Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film, 2023, Wyróżnienie za film fabularny, Nagroda Dziennikarzy Lubelski Festiwal Filmowy, Lublin 2023, Wyróżnienie
PANI ANNA ORZEŁEK O FILMIE
To podróż w poszukiwaniu siebie i świata dla siebie. Bez nadęcia i poczucia, że trzeba od razu znaleźć. O drodze, w której można być tu i teraz, o oswajaniu samotności i szukaniu spokoju dla duszy niespokojnej. Niby banały, ale w tym filmie jest to podane jak najlepszy sernik, którego nie trzeba szybko zjadać i można pogryźć rodzynki.