MŁODZI I FILM
PRAKTYCZNE
PROGRAM
BRANŻA / MEDIA
ARCHIWUM
KONTAKT
JURY KONKURSU PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓWFABULARNYCH

Oto ostatni z jurorskich składów tegorocznej edycji Młodzi i Film. Pełnometrażowe debiuty fabularne ocenią:


SŁAWOMIR FABICKI - przewodniczący

Reżyser, scenarzysta. W 1995 roku ukończył Studium Scenariuszowe, a w 2001 roku Wydział Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. Członek Europejskiej Akademii Filmowej. Wykładowca Szkoły Wajdy i Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Jego film dyplomowy „Męska sprawa” zdobył kilkadziesiąt nagród na festiwalach w Polsce i za granicą. W 2002 roku otrzymał od Amerykańskiej Akademii Filmowej nominację do Oscara w kategorii najlepszy krótkometrażowy film fabularny.


Uznanie na całym świecie zdobył również jego pełnometrażowy debiut fabularny: „Z odzysku”, zrealizowany w 2006 roku. Film został wyróżniony Specjalną Nagrodą Jury Ekumenicznego na festiwalu w Cannes i nominacją do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii odkrycie. Został też polskim kandydatem do Oscara i był dystrybuowany w Stanach Zjednoczonych.

Zrealizowana w 2012 roku „Miłość” uhonorowana została kilkunastoma nagrodami na polskich i zagranicznych festiwalach. Wyreżyserowany w 2023 roku „Lęk” otrzymał Nagrody Publiczności dla najlepszego filmu fabularnego na 39. Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz na 17. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Mastercard OFF Camera.


Twórca jest też reżyserem uznanych seriali telewizyjnych: „Komisarza Aleksa”, „Zbrodni”, Ultravioletu”, „Szadzi” (nominacja do Orła – Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii: najlepszy filmowy serial fabularny) oraz kilku spektakli Teatru Telewizji, w tym „Łucji i jej dzieci” (Grand Prix na Festiwalu Dwa Teatry w roku 2004).

Fot. Daniel Raczyński




MARTA MALIKOWSKA

Aktorka, autorka, performerka, lektorka, wokalistka. Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (2005). Aktorka Teatru Współczesnego w Szczecinie (w latach 2006-2009), Teatru Współczesnego we Wrocławiu (2009-2015), Teatru Polskiego w Bydgoszczy (2016-2017). Od stycznia 2017 freelancerka. Mieszka i tworzy w Warszawie. Obecnie współpracuje z Teatrem Nowym, Teatrem Rozmaitości w Warszawie oraz Teatrem Gorki w Berlinie. Jej dorobek artystyczny to około stu ról w teatrze, filmie, serialach i teledyskach. Stworzyła postać Paziny w kultowym polskim serialu „Ślepnąc od świateł" Krzysztofa Skoniecznego. Współliderka zespołu Malikowska i Brożek (album „Nasza Miłość" 2019).


Kreacja w filmie „Przebacz" Marka Stacharskiego przyniosła jej Nagrodę Prezydenta Gdyni za debiut aktorski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Za rolę Panny Młodej w „Weselu" w reżyserii Anny Augustynowicz otrzymała I Nagrodę Aktorską na Ogólnopolskim Konkursie na Inscenizacje Utworów Stanisława Wyspiańskiego. Była dwukrotnie nominowana do Wrocławskiej Nagrody Warto. Jest laureatką Konkursu Świeża Krew Teatru Polskiego w Bielsku-Białej za projekt „Dzika”. W roku 2016 otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W roku 2017 za rolę Henrietty Lacks w spektaklu „Henrietta Lacks" w reżyserii Anny Smolar odebrała Indywidualną Nagrodę na 57. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. W 2018 roku zwyciężyła Konkurs Placówka, w ramach którego powstał spektakl „Malina" (w latach 2020-2022 w repertuarze Teatru Studio w Warszawie).


Ilona Słojewska mówi o aktorce: „Gdyby ktoś zapytał, po której stronie świata jest Marta Malikowska, to jest tam, gdzie pełnymi garściami rwie się czereśnie z drzewa, tam, gdzie jest szansa na prowadzenie artystycznych eksperymentów. Z głosem, z ciałem, z transformacją słów na mowę ciała. Jest tam, gdzie można od pierwszej próby aż po premierę odbyć podróż z postacią, którą kreuje, by odkryć coś nowego w sobie i dać to widzom. A kierunek świata, w którym czuje się najlepiej, to wschód. Bo on daje początek wszystkiemu".




TOMASZ NAUMIUK

Autor zdjęć filmowych. Absolwent Wydziału Operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi. Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC). Wielokrotnie nagradzany. W Koszalinie odebrał statuetki za zdjęcia do filmów „Być jak Kazimierz Deyna” (2012) w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz oraz „Disco Polo” (2015) Macieja Bochniaka. Zdjęcia do filmu „Nina” (2018) w reżyserii Olgi Chajdas przyniosły mu Nagrodę Główną w Konkursie Filmów Polskich na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage w Bydgoszczy. Za zdjęcia do „Obywatela Jonesa” (2020) był nominowany do Orła – Polskiej Nagrody Filmowej i Nagrody Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych. Autor zdjęć do kilkudziesięciu filmów i seriali, w tym (poza wymienionymi) „Zielonej granicy” (2023) Agnieszki Holland, „Wszystko dla mojej matki” (2019) Małgorzaty Imielskiej i „53 wojen” (2018) Ewy Bukowskiej oraz „Absolutnych debiutantów” (2023), „Odwilży” (2021), „Watahy” (2019) i „1983” (2018). 




ELWIRA PLUTA

Autorka scenografii, dekoracji wnętrz, instalacji. Urodzona w Warszawie w 1967 roku. Studiowała kompozycję przestrzenną w Central St Martins School of Art, historię sztuki w City Lit College, scenografię filmową w School of 3D Design, Kingston upon Thames University. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Związku Zawodowego Filmowców i British Film Designers Guild.


Laureatka nagród na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film w 1999 roku za kształt wizualny filmu „Torowisk”, w Gdyni na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych 2009 za scenografię do filmów „Magiczne drzewo” i „Wszystko co kocham”. Wyróżniona British Film Designers Guild Award: Planet Positive 2023 za film „Chłopi” i British Film Designers Guild Award:: Planet Positive 2024 za serial „Sløborn”.


Współpracuje z twórcami polskimi i zagranicznymi. Tworzy scenografie w duchu zrównoważenia działań i współpracy pionów.




PAULINA REITER

Kulturoznawczyni, dziennikarka i reporterka. Autorka i wieloletnia redaktorka, również naczelna, „Wysokich Obcasów”. Pisze o kulturze, prawach kobiet, ekologii. Opublikowała dwa zbiory rozmów z dr Alicją Długołęcka o ludzkiej seksualności, uczuciach i życiu intymnym: „Seks na wysokich obcasach”.


Autorka książki „Samotne oceany”, uhonorowanej m.in. Nagrodą im. Leonida Teligi, biografii żeglarki Krystyny Chojnowskiej-Liskiewicz, na podstawie której powstaje właśnie film fabularny.

Fot. Natalia Derewicz Patoka