KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH
WIELKI JANTAR 2024 za pełnometrażowy debiut fabularny
Grzegorz Dębowski za film „Tyle co nic” oraz producenci Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska i Jacek Bromski
Uzasadnienie: Grand Prix dla filmu, który w sposób niesłychanie wrażliwy opowiada historię człowieka uczciwego, stawiającego czoła lokalnej społeczności, dążąc do prawdy. To film kompletny, gdzie wszystkie środki dramaturgiczne współgrają ze sobą tworząc przejmujący obraz współczesnej, zmieniającej się polskiej wsi.
JANTAR 2024 im. Stanisława Różewicza za reżyserię
Klaudiusz Chrostowski za reżyserię filmu „Ultima Thule”
Uzasadnienie: W tym skromnym, ale szalenie klimatycznym i emocjonalnym filmie reżyser w sposób skupiony i głęboki kreśli portret przyjaźni dwóch mężczyzn pochodzących z różnych światów na tle surowej szetlandzkiej przyrody.
JANTAR 2024 za scenariusz
oraz tygodniowy pobyt w Domu Pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą
Grzegorz Dębowski za scenariusz do filmu „Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego
Uzasadnienie: Autor w sposób niezwykle świadomy użył gatunku kryminału, aby opowiedzieć nam uniwersalną historię człowieka walczącego o godność i podmiotowość. Przekonujący portret małej społeczności, dialogi oraz antyczny tragizm opowieści zachwyciły jury.
JANTAR 2024 za odkrycie aktorskie - rola męska
Artur Paczesny za rolę w filmie „Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego
Uzasadnienie: Za świadomy i wrażliwy debiut filmowy, stworzenie niezapomnianego, nieoczywistego bohatera walczącego o godność i sprawiedliwość.
Ex aequo
Jakub Zając za rolę w filmie „Horror Story” w reżyserii Adriana Apanela
Uzasadnienie: Za stworzenie postaci everymana usiłującego przeżyć na rynku pracy. Za umiejętność budzenia śmiechu i współczucia jednocześnie.
JANTAR 2024 za odkrycie aktorskie - rola kobieca
Aleksandra Jachymek i Dagmara Brodziak za role w filmie: „Camper” w reżyserii
Łukasza Suchockiego
Uzasadnienie: Za wiarygodny portret młodych współczesnych kobiet. Aktorki, swoimi kreacjami, stawiają pytanie jak pogodzić potrzebę wolności z potrzebą poczucia bezpieczeństwa. Za niezwykłą chemię, którą wytworzyły.
JANTAR 2024 za szczególny wkład twórczy debiutanta
Agata Wińska za kostiumy do filmu ,,Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego
Uzasadnienie: Za kostiumy, które budują kolorystyczną kompozycję obrazu i pełnokrwistość postaci wsi polskiej.
JANTAR 2024 im. Arka Tomiaka za zdjęcia
Aleksander Pozdnyakov za zdjęcia do filmu „Tyle co nic” w reżyserii Grzegorza Dębowskiego
Uzasadnienie: Za malarskie kompozycje w nieoczywistej przestrzeni polskiej wsi. Za czułość w obserwowaniu bohaterów.
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW DOKUMENTALNYCH
WIELKI JANTAR 2024 za pełnometrażowy debiut fabularny
Maciej Hamela za film „Skąd dokąd”.
Uzasadnienie: Dla głęboko poruszającego, zachwycającego prostotą i czystością formy dzieła, które pokazuje cierpienie, dramat i bezbronność zwykłego człowieka w czasie wojny.
JANTAR 2024 za reżyserię
oraz tygodniowy pobyt w Domu pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich W Kazimierzu Dolnym nad Wisłą
Piotr Kielar za film „Ja, Rosiński”.
Uzasadnienie: Za zbudowanie intymnego, wielowymiarowego portretu wielkiego artysty, który do końca walczy o niezależność swojego życia i sztuki.
JANTAR 2024 za zdjęcia
Tomasz Woźniczka za zdjęcia do filmu ,,Córy węgla” w reżyserii Anety Nowickiej
Uzasadnienie: Za precyzyjną wizualną koncepcję filmu i stworzenie portretu kobiet pracujących w kopalni.
WYRÓŻNIENIE 2024
Hanna Nobis za film „Prawy chłopak”.
Uzasadnienie: Za towarzyszenie bohaterowi w zaskakującej duchowej przemianie.
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH
JANTAR 2024 za krótkometrażowy film fabularny
10 000 zł – nagroda Canal +
Anna Wowra za film „Jsme v tom Spolu”
Uzasadnienie: Za empatyczne, ale i bezlitosne spojrzenie w serca swoich młodych bohaterek. Za surowość, wdzięk i bezpretensjonalność w opowiadaniu o dziewczyńskiej przyjaźni. Za piękny, spełniony film.
Wyróżnienie za krótkometrażowy film fabularny
Adelina Borets za film „Uwaga dobry pies”
Uzasadnienie: Za czułe podejście do bohaterów i poruszający obraz przemijania. Za niezwykle trafny balans pomiędzy trudnymi tematami a tym, co jasne i pokrzepiające.
JANTAR 2024 za krótkometrażowy film dokumentalny
10 000 zł – nagroda Canal +
Mariusz Rusiński za film „Moja siostra”
Uzasadnienie: Za bardzo szczerą opowieść o tym co dla autora najbliższe, bolesne i trudne, za odważne wniknięcie kamerą w relacje swojej rodziny, desperacko walczącej o wzajemne zrozumienie i zaufanie.
Wyróżnienie za krótkometrażowy film dokumentalny
Marcina Kundera za film „Czyste niebo”.
Uzasadnienie: Za świetnie skonstruowaną opowieść o dwójce przyjaciół, którym przyszło wychowywać się w cieniu bezlitosnej wojny.
JANTAR 2024 za krótkometrażowy film animowany
10 000 zł – nagroda Canal +
Agnieszka Popińska za film „Moja mama”
Uzasadnienie: Za pełną humoru, poruszającą opowieść o relacji matki z córką zawartą w prostej formie animacji rysunkowej.
Wyróżnienie za krótkometrażowy film animowany
Anita Kwiatkowska - Naqvi za film „Momo i lulu”
Uzasadnienie: Zastanawiamy się czasami, co jest istotą filmowej opowieści: jej przesłanie, uroda formalna, sens... „Momo i Lulu” w dziewięć minut, odpowiadają nam na te wątpliwości w sposób najbardziej dosadny z możliwych i robią to z pomocą plasteliny.
JANTAR 2024 za zdjęcia do filmu krótkometrażowego
5 000 zł dla autora zdjęć i 5 000 zł z przeznaczeniem na sprzęt oświetleniowy i zdjęciowy do kolejnego filmu – nagroda Heliograf Rental House.
Norbert Wojtysiak za zdjęcia do filmu „Mandala” w reżyserii Mikołaja Janika
Uzasadnienie: Za atmosferę, klimat i ton filmu. Za skromność i zdecydowanie pracy kamery będącej na służbie filmowego opowiadania.
KONKURS TEATROTEK
JANTAR 2024 w konkursie Teatrotek za reżyserię
Teresa Czepiec za „Oprocentowanie zmienne”
Uzasadnienie: Świat, w którym wartość człowieka mierzona jest w złotówkach sportretowała bez złudzeń i zmiękczeń.
ex aequo
Bartosz Paduch za „Jamajka”
Uzasadnienie: Rodzinne sprawdzam, kiedy wszystko, czemu ufamy, okazuje się fasadą w brawurowej scenie zbiorowej.
Nagroda w konkursie Teatrotek za zdjęcia
Maciej Kochajewski za „Jamajka” w reżyserii Bartosza Paducha
Uzasadnienie: Za perfekcyjny taniec na siedem osób i jedno mieszkanie.
Nagroda w konkursie Teatrotek w kategorii kreacja aktorska
Klara Bielawka za „Oprocentowanie zmienne” w reżyserii Teresy Czepiec
Uzasadnienie: Za emocjonalny rollercoaster w aktorskiej ascezie.
Ex aequo
Dorota Segda za „Królowa Boazerii” w reżyserii Tadeusza Kabicza
Uzasadnienie: Za to co zagrane między słowami.
NAGRODY POZAREGULAMINOWE
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
„Tyle co nic”, reż. Grzegorz Dębowski
Uzasadnienie: Za uczciwość i autentyzm spojrzenia na problemy współczesnej wsi.
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Skąd dokąd”, reż. Maciej Hamela
Uzasadnienie: Za oryginalność i intymność opowieści o wojnie w Ukrainie.
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„My Secret Cyberlove”, reż. Bartosz Stankiewicz
Uzasadnienie: Za brawurową zabawę formą i nieoczywisty obraz polskości.
Ex aequo
„Rouge”, reż. Sophie Horry
Uzasadnienie: Za precyzję, z jaką autorka opowiada o emocjach trudnego okresu dojrzewania.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
„Horror Story”, reż. Adrian Apanel
NAGRODA SPECJALNA STOWARZYSZENIA KIN STUDYJNYCH
5 000 zł z przeznaczeniem na wsparcie dystrybucji tytułu w kinach Studyjnych
„Camper”, reż. Łukasz Suchocki
Uzasadnienie: Za wyjątkowy powiew świeżości łączący w sobie unikalny styl wizualny, narracyjną dynamikę oraz śmiałe podejście do poruszanych tematów. Czuliśmy się zaproszeni do kampera, do jego ciasnego wnętrza przepełnionego emocjami uchwyconymi w bliskich ujęciach oraz swobodnych i otwartych postawach bohaterów.
Filmowa odyseja w poszukiwaniu siebie, spełnienia i samoakceptacji przerodziła się w podróż ku dojrzałości.