KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH
WIELKI JANTAR 2025 za pełnometrażowy debiut fabularny
Film „Pod szarym niebem”, (reż. Mara Tamkovich)
Uzasadnienie: Za odwagę osobistą, twórczą i społeczną. Za głos w historii i o historii. Tej najbliższej i najbardziej przemilczanej. Za czułość do swoich bohaterów i magię obserwacji. Ten film krzyczy swoim milczeniem i bije bezradnością.
JANTAR 2025 im. Stanisława Różewicza za reżyserię
Monika Majorek za reżyserię filmu „Innego końca nie będzie”
Uzasadnienie: Za stworzenie osobistego i intymnego portretu rodziny po stracie. Za poruszenie trudnych dla współczesnej kultury tematów : śmierci, żałoby, samotności, żalu i bezradności. Za piękne i wzruszające pokazanie pożegnania bliskiej osoby.
JANTAR 2025 za scenariusz
Justyna Mytnik, Rosana Hall, Monika Dembińska za scenariusz do filmu „Lany Poniedziałek” (reż. Justyna Mytnik)
Uzasadnienie: Za wrażliwość i odwagę w podejmowaniu trudnych i ważnych tematów - takich jak trauma, dojrzewanie, wyobcowanie czy potrzeba bliskości - z ciekawej i nieoczywistej perspektywy.
JANTAR 2025 za odkrycie aktorskie - rolę męską
Mikołaj Matczak za rolę w filmie „Utrata równowagi” (reż. Korek Bojanowski)
Uzasadnienie: Za intuicję i luz w połączeniu ze świadomym i umiejętnym sięganiem po głębokie emocje bez cienia fałszu.
JANTAR 2025 za odkrycie aktorskie - rolę kobiecą
Nel Kaczmarek za rolę w filmie „Utrata równowagi” (reż. Korek Bojanowski)
Uzasadnienie: Za kreację aktorską, która wymagała wgryzienia się w temat aż do bólu. Która trzyma widza w napięciu od pierwszej chwili pojawienia się na ekranie i pozostaje w pamięci długo po zakończeniu seansu.
JANTAR 2025 za zdjęcia im. Arka Tomiaka
Maria Zbąska za zdjęcia do filmu „To nie mój film” (reż. Maria Zbąska)
Uzasadnienie: Nagroda im. Arka Tomiaka to wyróżnienie za szczerość, wizję, uczciwość i pasję – wartości, które definiowały Jego twórczość. Nagroda Jego imienia zostanie przyznana po raz drugi, ale po raz pierwszy trafi ona w ręce kobiety, która opowiedziała historię obrazem pełnym czułości i prawdy.
Zdjęcia Marii Zbąskiej do „To nie mój film” to intymna, osobista opowieść namalowana światłem, kolorem i rytmem. Kamera nie podgląda, lecz współodczuwa. Bałtyk staje się lustrem emocji, a każdy kadr – świadectwem uważności i oddania. Za tę wrażliwość i szczerość – dziękujemy.
JANTAR 2025 za szczególny wkład twórczy debiutanta
Kamila Tarabura za reżyserię filmu „Rzeczy niezbędne”
Uzasadnienie: Za koronkowo utkane emocje, szlachetność wizualną, skupioną opowieść o tym co schowane i zatajone. Za oddanie głosu traumie i wyparciu, szaleństwie, bólowi, radości, prawdzie. Za portret kobiet, które uczą się od nowa siły słów i swojego głosu. Za głęboką historię, która opowiada o wrażliwych tematach w sposób wyrazisty, konsekwentny i mądry.
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW DOKUMENTALNYCH
WIELKI JANTAR 2025 ZA PEŁNOMETRAŻOWY DEBIUT DOKUMENTALNY
Natalia Pietsch oraz Grzegorz Piekarski za reżyserię filmu „Miasto, które wyjechało”
Uzasadnienie: Kino jest dla nas przede wszystkim sztuką opowiadania obrazem, który często nie potrzebuje słów. Niektóre ujęcia z tego filmu zostaną nam na długo pod powiekami. To opowieść o wymazywaniu. Miejsc. Ludzi. Społeczności. Wymazywaniu, które odbywa się na całym świecie. To uniwersalna, wielopoziomowa historia o tym, jak system prowadzi do degradacji natury, więzi międzyludzkich i kultury.
JANTAR 2025 ZA REŻYSERIĘ
Natalia Siwicka za film „Chłopiec który biegnie”
Uzasadnienie: Ten film zmusza, żebyśmy spojrzeli tam, gdzie często boimy się spoglądać. Urzeka empatycznym, odpowiedzialnym i pełnym czułości podejściem reżyserki do bohaterów. Sprawia, że dostrzegamy miłość i troskę w miejscu, gdzie spodziewamy się zobaczyć wyłącznie cierpienie. To opowieść o niezwykłej dynamice rodzinnej, w której następuje odwrócenie ról. Pokazuje świat z perspektywy dziecka dwojga niepełnosprawnych rodziców.
JANTAR 2025 ZA ZDJĘCIA
Kacper Gawron za zdjęcia do filmu „Bałtyk” reż. Iga Lis
Uzasadnienie: Za plastyczność, spójność i wyrazistość kadrów, które unikają pokusy tandety, stawiając bohaterkę na pierwszym miejscu. Za zbudowanie intymności z siłaczką, która dźwiga na swoich barkach los otaczających ją ludzi. Za opowiedzenie o ważnych sprawach w sposób lekki, bo jak mówi pani Miecia „całe życie żyć nie będę”.
WYRÓŻNIENIE 2025
Otrzymuje Joanna Ratajczak za film „Zaufaj mi”
Uzasadnienie: Opowiadanie o cielesności i intymności bez wulgaryzacji jest wielką sztuką. To film zmysłowy. Sensualna historia, która nie staje się pornografią. Stawia pytania o granice wolności i odwagę do bycia sobą. I nie ocenia. Ta historia nie kończy się wraz z napisami, bo jeszcze długo w nas rezonuje.
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH
JANTAR 2025 za krótkometrażowy film fabularny
Iwo Kondefer za film „Dzisiaj się wszyscy ukryjemy”
Uzasadnienie: Za odwagę, świadomość formy i humor. Doceniamy kunszt reżysera, dzięki któremu oczami małej samurajki oglądamy rozpad świata na wielu poziomach.
Wyróżnienie aktorskie w krótkometrażowym filmie fabularnym
Oksana Czerkaszyna za film „Ludzie i rzeczy” (reż. Damian Kosowski)
Uzasadnienie: Za mistrzowskie operowanie ciszą, gestem i obecnością tam, gdzie mniej znaczy więcej.
JANTAR 2025 za krótkometrażowy film dokumentalny
Martyna Peszko za film „Szalona miłość”
Uzasadnienie: Za niestereotypowe i szczere spojrzenie na bohaterów. Film zaprasza nas do świata bezwarunkowej miłości, która rodzi się między ludźmi niezależnie od tego, co ich ogranicza.
JANTAR 2025 za krótkometrażowy film animowany
Marta Koch za film „Puste przestrzenie”
Uzasadnienie: Za oszczędną, a jednocześnie zmysłową kreskę, która pozwala współodczuwać stratę i pustkę, wobec których słowa są bezradne.
Wyróżnienie za krótkometrażowy film animowany
Jakub Krzyszpin za film „Na krzywe łby”
Uzasadnienie: Za charakterny, bezkompromisowy i odkrywczy język filmowy. Dresiarska animacja w dobrym tego słowa znaczeniu. Czekamy na więcej.
JANTAR 2025 ZA ZDJĘCIA DO FILMU KRÓTKOMETRAŻOWEGO
Tomasz Pawlik za zdjęcia do filmu „Świeżak”
Uzasadnienie: Za język filmowy, który dotyka, a nie narusza. Zdjęcia w tym filmie budują czułą relację z bohaterem i portretują nieopancerzoną męskość.
KONKURS TEATROTEK
JANTAR 2025 za najlepszą Teatrotekę
„Długo nic, a potem wcale” reż. Fryderyk Najda
Uzasadnienie: Spektakl unika nachalnych definicji, nie próbuje niczego podać wprost. Jest świetnie obsadzony, nie widać filmowych szwów. Teatroteka nas zabrała. Sprawnie, logicznie, bezpretensjonalnie. Jeśli chodzi o warstwę wizualną Najda łapka w górę subskrybuję.
Wyróżnienie za szczególny wkład twórczy debiutanta
Izabella Dudziak za rolę Justyny w „Długo nic, a potem wcale”
Uzasadnienie: Przyciągająca uwagę osobowość, która sprawia, że widz z ciekawością podąża za główną bohaterką. Oryginalność, naturalność, swoboda i inteligencja. Długo, długo nic a potem Dudziak.
NAGRODY POZAREGULAMINOWE
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
Film „Pod szarym niebem” (reż. Mara Tamkovich)
Uzasadnienie: Za odwagę obywatelskiego sprzeciwu wobec tyranii białoruskiej dyktatury, nagrodę otrzymuje obraz, który trzyma za gardło i przypomina o wartości wolnego dziennikarstwa.
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Film „Zaufaj mi” (reż. Joanna Ratajczak)
Uzasadnienie: Za śmiałość i wnikliwość w potraktowaniu trudnego tematu granic wolności w uczuciowych związkach.
NAGRODA DZIENNIKARZY ZA KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Film „Bloodline” (reż. Wojciech Węglarz)
Uzasadnienie: Za przekraczanie granic między państwami i gatunkami, granic formy filmowej i granicy między przyzwoitością i okrucieństwem.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
Film „Wróbel” (reż. Tomasz Gąssowski)
NAGRODA SPECJALNA STOWARZYSZENIA KIN STUDYJNYCH
Film „Życie dla początkujących” (reż. Paweł Podolski)
Uzasadnienie: Za wyjątkowo autorskie ujęcie historii i postaci wampira oraz świeże, niewymuszone, sytuacyjno-dialogowe poczucie humoru, które z lekkością łączy tematy poważne z komedią, przypominając widzom istotę nie tyle samego życia, co jego przeżywania.
Nagroda Stowarzyszenia Twórczyń Filmowych za spojrzenie z kobiecej perspektywy w pełnometrażowym debiucie fabularnym
Justyna Mytnik za film „Lany Poniedziałek”
Uzasadnienie: Za przejmujący obraz społeczności, w której to ofiary noszą stygmat wstydu, a nie sprawcy. Za odwagę w podjęciu tematu przemocy seksualnej wobec dziewcząt i kobiet oraz pokazanie go w sposób oryginalny stylistycznie, a jednocześnie wzruszający dla widza.